Vegnorm

4 Kommunale gater

Gate er en betegnelse på ferdselsåre i et by- eller tettstedsområde. En gate karakteriseres ved et definert rom begrenset av fasader eller annen markert sammenhengende avgrensing. Gater har gjerne kompakt bebyggelse på begge sider, men kan gå langs parker eller jernbaner. Gater har ofte en mer rettlinjet og strammere geometri enn veger, med flere kryss og fortau med kantstein. Ferdselsårer i tettbygde bolig/industriområder i ytre bydeler er også definert som gater.

Dette betyr at de fleste kommunale trafikkarealer er definert som gater og hovedreglene for planlegging og prosjektering er gjengitt i håndbok N100 kapittel B. 

Myke trafikanter 

For å avgjøre om det skal bygges egne anlegg for myke trafikanter, se krav for de ulike vegklassene. Fortau utløses bl.a. på grunn av årsdøgntrafikk kjørende, årsdøgntrafikk gående, antall boenheter, vegens hastighet, skoleveg, gangvegsystem på tilhørende veger osv. Husk at gående velger vanligvis korteste veg.

Krav om sykkelveg kan utløses for å skape et sammenhengende definert vegnett for sykkel. Målet er å ha et helhetlig, trygt og effektivt gang- og sykkelvegsystem gjennom et område.

4.1 Løsninger for gående

Mange av de alvorligste ulykkene skjer ved påkjørsel av myke trafikanter i kryss i tettbygde strøk. Det er derfor viktig at farten er lav i kryssområder der man også har kryssing med myke trafikanter. Stram utforming av kryss fører til lav fart og kortere kryssingsavstand for gående og syklende. Utformingen må imidlertid ikke gå ut over dimensjonerende kjøretøys fysiske begrensinger 

Langsgående gang- og sykkelveg bør trekkes minimum 5m fra primærvegen når den krysser en sekundærveg med mye trafikk. Overgangsfelt bør legges der det er naturlig for gående å krysse, fortrinnsvis i forbindelse med kryssområder.

Overgangsfelt i forbindelse med busslommer skal alltid plasseres bak selve busslommen. 

Prinsippskisse for GS-vegers føring gjennom vegkryss - Klikk for stort biletePrinsippskisse for GS-vegers føring gjennom vegkryssPrinsippskisse for føring av fortau gjennom vegkryss - Klikk for stort biletePrinsippskisse for føring av fortau gjennom vegkryss

Fortau

Definisjon fortau: Anlegg for gående som er skilt fra kjørebanen med kantstein.

  • I gater med mange gående og mye sideaktivitet vil en totalbredde på 4 – 10 m gi gode fortau. 
  • Ved planlegging av fortau som er smalere en 3 m må det søkes dispensasjon fra normen.
  • Forkant av kantstein plasseres 0,25 m fra vegens kjørebanekant. 
  • Eventuell møbleringssone plasseres mot kjørebanen, veggsone kan også brukes til diverse møblering der totalbredden er tilstrekkelig. 
  • Der fortauet ligger inn til samleveg er det vegen som er dimensjonerende for sidearealet. 
Prinsippskisse av fortau - Klikk for stort biletePrinsippskisse av fortau

Tegnforklaring:

  • GB - Gangbane
  • F - Fortau
  • KB - Kjørebane
  • KF - Kjørefelt
  • S - Skulder
  • Si - Sideareal

Gang- og sykkelveger

Definisjons gang- og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte.

For at en gang- og sykkelveg skal betegnes som universelt utformet skal den ha fri bredde av minst 3 m.

Der gang- og sykkelvegen ligger inn til samleveg er det vegen som er dimensjonerende for sidearealet mellom gang- og sykkelveg og vegen.

Prinsippskisse gang- og sykkelveg - Klikk for stort biletePrinsippskisse gang- og sykkelveg

 

Sammenstilte krav for fortau og gang- og sykkelveger

Sammenstilte krav for fortau og gang- og sykkelveger - Normalprofilet
Normalprofilet Fortau Gang- og sykkelveg
Reguleringsbredde 5,0 meter pluss 0,25 meter kantsteins-klaring i kjørebanen 7,0 meter
Bredde kjørbart vegdekke (drift) 3,0 meter 3,0 meter
Skulder 0,5 meter 0,5 meter
Sideareal 1,5 meter/2,0 meter 1,5 meter
Sammenstilte krav for fortau og gang- og sykkelveger - byggeavstander
Byggeavstander Fortau Gang- og sykkelveg
Bygning Avhengig av byggegrense kjøreveg Minst 3,0 meter og avhengig av kjøreveg
Garasje normalt på veg Minst 6,0 meter Minst 6,0 meter
Garasje parallelt med veg Minst 2,0 meter Minst 2,0 meter
Sammenstilte krav for fortau og gang- og sykkelveger - linjeføring
Linjeføring Fortau Gang- og sykkelveg
Dimensjonerende kjøretøy P (personbil) P (personbil)
Breddeutvidelse ved R < 20 1,0 meter 1,0 meter
Tverfall Maks 2% ensidig Maks 2% ensidig
Stigningskrav universell utforming Maks 5% (1:20) Maks 5% (1:20)
Sammenstilte krav for fortau og gang- og sykkelveger - detaljutforming
Detaljutforming Fortau Gang- og sykkelveg
Radius innerkant veg i kryss Minst 4,0 meter
Sikt i kryss fortau/GS-veg og avkjørsel, målt inn fra vegkant og langs senterlinje GS-veg Minst 3 m x 25-50 m mot høyre og venstre avhengig av stigning (se N100). Minst 3 m x 25-50 m mot høyre og venstre avhengig av stigning (se N100).
Fri høyde Minst 4,0 meter Minst 4,0 meter

Endringer fra sentral vegnormal N100

Fortausbredde er økt til 3 m for å kunne gjennomføre vinterdrift og renhold med effektivt utstyr.

Skulderbredde er økt for å gi god sidestøtte for effektiv drift og plass til annen samfunnsnyttig infrastruktur. Fortau og G/S-veger vil være eneste tilgjengelig areal for omkjøringer og det er derfor nødvendig at konstruksjonene tåler biltrafikk.

Avvik fra sentral vegnormal N100 - fortau
Hva Teknisk norm N 100
Fortausbredde 3,0 meter 2,5 meter
Skulder 0,5 meter 0,25 meter

4.2 Boliggater

Boliggater har primært adkomstfunksjon til boliger, forretninger o.l. Sambruk (blanding av biler, syklister og gående) kan være aktuelt på noen adkomstveger. Blandet trafikk skal skje slik at myke trafikanter blir prioritert. 

Boliggate 1

Boliggate 1 brukes for inntil 25 boenheter og maksimal veglengde er 400 m. For grisgrendte strøk kan lengden eventuelt forlenges etter avtale med vegholder. 

Boliggate 1 - Klikk for stort bileteBoliggate 1

 

Boliggate 2

Boliggate 2 er to-feltsveger for flere enn 25 boenheter. A2-veger skal primært nyttes som atkomst til boligområder. 

Boliggate 2 - Klikk for stort bileteBoliggate 2

Der boliggater munner ut i overordnet veg, skal det foretas en breddeutvidelse av gaten ut mot krysset. Lengden på̊ breddeutvidelsen skal være minst 10 meter.

Boliggater skal ikke tilrettelegges for gjennomkjøringstrafikk. 

Sammenstilte krav for boliggater

Sammenstilte krav for boliggater - Normalprofilet
Normalprofilet Boliggate 1 Boliggate 2
Reguleringsbredde uten skjæring/fylling 8,0 meter pluss breddeutvidelse 8,5 meter pluss breddeutvidelse
Kjørebane/asfaltert bredde 4,0 meter pluss breddeutvidelse 4,5 meter pluss breddeutvidelse
Skulder mot grøft/rekkverk 0,5 meter 0,5 meter
Sideareal 1,5 meter 1,5 meter
Antall boenheter < 25 ,"> 25
Krav til fortau/gang- og sykkelveg Der strekningen inngår i en sammenhengende GS strekning Ja
Sammenstilte krav for boliggater - byggeavstander
Byggeavstander Boliggate 1 Boliggate 2
Bygning Minst 4,0 meter Minst 4,0 meter
Garasje normalt på veg Minst 6,0 meter Minst 6,0 meter
Sammenstilte krav for boliggater - linjeføring
Linjeføring Boliggate 1 Boliggate 2
Dimensjonerende hastighet 30 km/t 30 km/t
Dimensjonerende kjøretøy L (lastebil) L (lastebil)
Krav til snuplass Ja Ja
Stoppsikt, LS 30 meter 30 meter
Breddeutvidelse ved 20 < R < 60 1,0 meter 1,0 meter
Breddeutvidelse ved 60 < R < 90 0,75 meter 0,75 meter
Breddeutvidelse ved 90 < R < 200 0,5 meter 0,5 meter
Minste stigning 3% 3%
Maks stigning 10% 10%
Stigning i kryss primærveg Maks 8% Maks 8%
Stigning i kryss sekundærveg Maks 3,5% 12 meter fra vegkant primærveg. Maks 3,5% 12 meter fra vegkant primærveg.
Sammenstilte krav for boliggater - detaljutforming
Detaljutforming Boliggate 1 Boliggate 2
Radius innerkant veg i avkjørsler, forutsatt avkjørsel 3 meter bred. Minst 4 meter. Naturlig tilpasning er viktig. Minst 6 meter. Naturlig tilpasning er viktig.
Sikt i uregulerte T-kryss Se kapittel 8 Se kapittel 8
Fri høyde Minst 4,5 meter Minst 4,5 meter
Sammenstilte krav for boliggater - avkjørsler
Avkjørsler Boliggate 1 Boliggate 2
Sikt i avkjørsler for inntil 10 boenheter, målt inn fra vegkant/asfaltkant og langs CL kjørebane 3m x 30m (ved 30 km/t) 3m x 30m (ved 30 km/t)
Avstand fra kryss til kant avkjørsel, minst 10 meter 10 meter

 

Endringer fra sentral vegnormal N100

Breddeutvidelse redusert siden det som oftest er små trafikkmengder og lav hastighet på kommunale veger, dette gir muligheter til å bruke trafikkareal i motsatt kjørefelt.

Avvik fra sentral vegnormal N100 - kjørebane
Hva Teknisk norm N 100
Kjørebane/asfaltert bredde 4,0 meter pluss breddeutvidelse 3,5 meter
Breddeutvidelse ved 20 < R < 60 1,0 meter 1,0 meter
Breddeutvidelse ved 60 < R < 90 0,75 meter 0,75 meter
Breddeutvidelse ved 90 < R < 200 0,5 meter 0,5 meter

4.3 Samlegater

Samlegater er forbindelsesveger innenfor distrikter, områder og bydeler. Samleveger forbinder boliggatene med hovedvegnettet, og har en oppsamlings- og fordelingsfunksjon. Industriadkomster utformes som samlegater. Samlegater har ikke direkte avkjørsler.

Samlegate 1 (Sa1) med fortau

Samlegate med mindre enn 250 boenheter.

Skisse av samlegate 1 med fortau - Klikk for stort bileteSkisse av samlegate 1 med fortau

 

Samlegate 2 (Sa2) med fortau

Samlegate med mer enn 250 boenheter og/eller busstrasé.

Skisse av samlegate 2 med fortau - Klikk for stort bileteSkisse av samlegate 2 med fortau

 

Samlegate 3 (Sa3) med fortau

Samlegate med mer enn 250 boenheter og/eller busstrasé/industriveg.

Skisse av samlegate 3 med fortau - Klikk for stort bileteSkisse av samlegate 3 med fortau

 

Samlegate 3 (S3) med gang- og sykkelveg

Samlegate med mer enn 250 boenheter og/eller busstrasé/industriveg.

Skisse av samlegate 3 med gang- og sykkelveg - Klikk for stort bileteSkisse av samlegate 3 med gang- og sykkelveg

 

Sammenstilte krav for samlegater

Ved kjøring i kurver trenger kjøretøy mer plass enn på rettlinjet veg. Dette skyldes økt sporingsbredde og overheng.
Breddeutvidelse på fri vegstrekning legges inn når horisontalkurveradius er ≤ 500 m.

Sammenstilte krav for samlegater - Normalprofilet
Normalprofilet Samlegate 1 Samlegate 2 og 3
Reguleringsbredde uten skjæring/fylling 13,25 meter pluss breddeutvidelse 14,25 meter pluss breddeutvidelse
Kjørebane/asfaltert bredde 5,25 meter pluss breddeutvidelse 6,25 meter pluss breddeutvidelse
Skulder mot grøft/rekkverk 0,5 meter 0,5 meter
Sideareal 2,0 meter 2,0 meter
Krav til fortau/gang- og sykkelveg Ja Ja
Sammenstilte krav for samlegater - byggeavstander
Byggeavstander Samlegate 1 Samlegate 2 og 3
Avstand fra formålsgrense veg til bygning Minst 5,0 meter Minst 6,0 meter
Avstand fra formålsgrense veg til bygning på fortau/gang- og sykkelveg side Minst 4,0 meter Minst 4,0 meter
Sammenstilte krav for samlegater - linjeføring
Linjeføring Samlegate 1 Samlegate 2 og 3
Dimensjonerende hastighet 50 km/t 50 km/t
Dimensjonerende kjøretøy L (lastebil) VT (vogntog)
Horisontalradius Minst 55 meter Minst 55 meter
Stoppsikt, LS 45 meter 45 meter
Breddeutvidelse ved 55 < R < 70 0,75 meter 0,75 meter
Breddeutvidelse ved 70 < R < 125 0,5 meter 0,5 meter
Breddeutvidelse ved 125 < R < 200 0,3 meter 0,3 meter
Minste stigning 3% 3%
Maks stigning 8% 8%
Stigning i lengde < 100 meter Maks 10% Maks 10%
Stigning i kryss primærveg Maks 7% Maks 7%
Sammenstilte krav for samlegater - detaljutforming
Detaljutforming Samlegate 1 Samlegate 1 og 2
Radius innerkant veg i boliggate Minst 9 meter. Naturlig tilpasning er viktig. Utformes som kryss
Sikt i uregulerte T-kryss Se kapittel 7 Se kapittel 7
Fri høyde Minst 4,5 meter Minst 4,5 meter
Busslommer - 300-500 meter mellom busslommer
Sammenstilte krav for samlegater - avkjørsler
Avkjørsler Samlegate 1 Samlegate 2 og 3
Direkteavkjørsler Nei Nei

 

Endringer fra sentral vegnormal N100

Breddeutvidelse for de enkelte kjørefelt avhengig av kurveradius, mål in m.

Avvik fra sentral vegnormal N100 - samlegater
Radius 20 30 40 50 70 100 125 150 200 250 300 400 500
MVT 4,50 2,86 2,14 1,71 1,24 0,89 0,73 0,62 0,48 0,39 0,35 0,28 0,25
VT 2,99 2,00 1,49 1,23 0,89 0,65 0,53 0,45 0,36 0,29 0,26 0,21 0,19
B 2,56 1,75 1,35 1,10 0,76 0,59 0,48 0,42 0,35 0,28 0,24 0,20 0,16
L 1,75 1,20 0,92 0,76 0,57 0,42 0,36 0,31 0,25 0,22 0,20 0,17 0,15
LL 0,92 0,65 0,51 0,42 0,33 0,25 0,22 0,20 0,17 0,15 0,14 0,12 0,11
P 0,38 0,31 0,25 0,22 0,18 0,15 0,14 0,13 0,12 0,11 0,10 0,10 0,09

Tegnforklaring:

  • MVT - Multivogntog
  • VT - Vogntog
  • B - Buss
  • L - Lastebil
  • LL - Liten lastebil
  • P - Personbil